De Amerikaan William Addison Dwiggins is de ontwerper van de Metro. Indirecte aanleiding voor het ontwerp was de kritiek die WAD (zo noemde hij zichzelf) had op de typografische kwaliteiten van schreefloze fonts in de jaren 20. Lettertype-fabrikant Mergenthaler Linotype’s daagde Wiggins uit om dan een font te ontwerpen dat wèl goed was. De (Europese) Futura, Kabel en Gill Sans waren nog maar net verschenen- en door Wiggins afgekraakt – en Mergenthaler Linotype had er wel oren naar om een concurrerend Amerikaanse variant op de markt te brengen. Voor beide partijen was het een eerste keer: voor Linotype dat ze een ontwerper van buiten het bedrijf aantrokken, voor Dwiggins dat hij een lettertype ontwierp.
Mergenthaler had zoveel vertrouwen in Dwiggins kwaliteiten als font-ontwerper, dat ze hem in mei 1929 een exclusief contract gavan van $2500 per jaar, maanden voordat hij zijn ‘sans serif’ klaar had.
Voor de vakbroeders onder ons: Wiggins was degene die de term ‘graphic designer’ (grafisch vormgever) voor het eerst gebruikte om zijn werkzaamheden binnen de drukwereld te omschrijven. Dat was in….. 1922!
[divider]